Jó napot kívánok Mindenkinek!
Remélem mindenki jól van, és nyitott egy újabb szépségre, egy gyöngyszem megismerésére reklámaink világából.....
Na akkor ennyit a jófejségről, így a hétvége hullámai között. Ismét ujjbegyet kell ragandom, mert nem tűrhetem. Az utóbbi időben kissé elmaradtam mondanivalómmal, igyekszem majd behozni, hátha elolvassa a blogot egyszer egy reklám-szakember is, és vagy leszerződtet arcátlanul sok és még több pénzért azért, hogy remeknél remekebb ötletekkel bővítsem a fogyasztói társadalom lukulluszi asztalát, vagy talán kicsit másképp csinál majd valamit legközelebb. Igen, mondjuk akkor legközelebb, mikor gyermekeknek szóló reklámot agyal ki. Ez a mai menü.
Történt ugyanis, hogy gyermekem eléggé el nem ítélhető módon igen nagy hüvelyk-újj-tornász, vagyis fergeteges eleganciával és sebességgel tud csatornáról csatornára ugrálni az emberiség legnagyobb találmányával (közvetlenül a zoknicsiptetős ruhaszárító után), a távirányítóval. Nem, nem ebből áll az élete, mozog is, de vannak lineáris pilanatai is... Amúgy meg hol van már a szép világ, mikor nem volt távirányító, és az ember a tévé előtt ötször is végiggondolta, hogy felálljon-e a csatornaváltás kedvéért. Akkor még fogyott a tévé újság, mert inkább elolvastam benne a pontos és részletes leírást, miről is mesél nekem a kettesen Kuldik Júlia, mindenki Julija, a magyar neo-avantgarde hajművészet előfutára, az 1/2 flakon hajlakk per műsor istennője, a korai magyar mégmindígtart. Kellett a részletes info, mert nem volt egyszerű felállni ölemben a kistálcával, rajta a viccesre szeletelt parizer és ívesre rágott trappista, és valljuk be, sokan csak azért nem álltunk fel, mert a cseresznyemagból épített inka templom élethű 1:72-es mását sem szerettük volna lerombolni, mielőtt mondjuk lefényképezzük, vagy legalább anyánk nem mondta rá, hogy: "fiam, te vagy a következő Micheléangelo (Ybl Miklós is megengedett)..
Na de ne kanyarodjunk el a témától. Amiért ismét írnom kell, az azért van, mert nem szeretem, ha hülyére veszik a gyerekeket, az enyémet meg pláne.
Vegyük egy átlagos reklámfilm büdzséjét, kalkuláljunk bele mindent, a grafikust, a videotechnikust, a haver kislányának gázsiját, aki hollywood felé lép egy nagyot azzal, hogy kedvesen mosolyog a képen, miközben egy kis pónit fésül csillámporos hajjal. Vegyünk sorra mindent, gyártassuk le, és nézzük az eredményt. Egészen addig, amíg a reklámot sugárzó csatorna rá nem jön, hogy a sugárzás a műholdas technológiának köszönhetően egyszerre az összes Visegrádi Országra ki fog terjedni. Mert hogy legkésőbb ekkor felmerül a kérdés: szinkron?
Na és ekkor jön az általam nagyra tartott marketinges, aki asszondja a délután 16.30-as megbeszélésen, hogy "ugyanmár, a gyereket nem érdekli mit mondanak, elég ha látja, hogy milyen jó neki, hogy megvetetheti szüleivel a valamirejó csilli villi robotkutyát aki még hagymát is szeletel".....
Na hát ez az......láttatok már olyan reklámblokkot, ami áll 12 reklámfilmből, melyek közül csak az utolsóban van szöveg, a többiben "budapest-tévés alap szinti program" fut, már csak Gizike hiányzik aki éneklne és táncolna a kisgázsis tapsoló kisnyugdíjasok között? Én igen. Hihetetlen érdekes, már már szürreális élmény, ahogy 1,5 percben látsz:
csillogó pónit (sosem halnak ki ezek már...???); a szomszéd kutyáját bedaráló játék bozótvágót; transz-szexuális öltöztethető babát; gyurma készletet, melyből meg tudod építeni életed első 1:72-es urán temetőjét; közösségi társasjátékot, melyben megtanulod: akinek nincs pénze, annak nem is lesz, majd adsz neki huszast a lámpánál.....
Elképzelem, ahogy ez a fajta minimalizmus betör a "felnőttek" reklámjai közé is. Ha el akarsz adni egy borotvát, nem kell más, mint mutatni egy őserdőt, majd egy golf pályát, a harmadik kép pedig egy mosolygó férfi kezében egy beretvával. Vagy ha autót akarsz eladni, mutatsz egy lúzert térd alá érő nadrágban egy bérlettel a kezében, majd egy jól öltözött kaukázusi sármőrt körülötte 11 pénzmágnes hölggyel kezében egy táblával, rajta az eladni kívánt autó márkájával..... Ezekhez sem zene, sem beszéd, semmi nem kell.
De ha ez a jövő az alábbi embercsoportokről mint potenciális vevőkről le kell majd mondani:
- értelmiségiek min 7 általánossal;
- hangra érzékenyek;
- beszédcentrikus emberek;
- egymással szóban kommuniálók;
- siketek-halláskárosultak (szomorú, de igaz);
- általában mindenki, akinek nem az a lényeg, hogy a gyereket kussoltassuk már el valami bóvlival.
Szóval kikérem magamnak, igenis lesznek szívesek költeni a dologra + 70 000 forint összeget / reklám / ország, hogy azt a 25 szót, hogy asszondja: "húúúú pisilő póni extra bozótvágó szettel, nekem ez kell, ettől lesz teljes a gyermekkorom, és még apuék sem szidnak le mert vizes lett a szőnyeg", ugyan tegyék már bele, ha kell elküldöm a fiam, úgyis azt mondta a múltkor, hogy feka repper akar lenni, hadd gyakoroljon.....
Minimál = ok. Hülyére és igénytelenre venni minket = nem ok.